Hästens form

Något jag har märkt är att det är väldigt viktigt för många att hästen ska "gå i form". Och då nöjer sig många med att hästen böjer lite på nacken och travar på där rätt stadigt. Men att rida en häst i form är inte bara att sitta och dra hästen i munnen så den böjer på nacken, utan att rida en häst i form är när hästen belastar, kommer upp med ryggen, får bakbenen med sig och under sig och sen till sist att hästens hals och huvud ska vara bärade i en rund form utan att vara bakom lodplanet eller för öppen. Men när hästen är i korrekt form är olika från häst till häst oxå. 

Celine.
Men om vi tar Celine som exempel så från en början så gick Celine bara och böjde på nacken och travade på och ala tyckte hon va väldigt stadig osv, och jag med för den delen. NU är det sån stor skillnad på oss och framförallt hennes form. För när hon går i form nu så "går hon i form" med hela kroppen och hon jobbar sig rund och under sig.  Hon har en rund men mer uppåt hals och hon jobbar med ryggen och trampar med bakbenen under sig. 

SÅ när hästen "går i form" korrekt så jobbar den med hela kroppen inte bara böjer på nacken!

Här ser ni från två tidigare tävlingar, cirka 1 år sedan/sen ser ni två bilder från div 1 finalen senast. Ser ni skillnaden. Nu jobbar hon i en rund form utan att bara bakom lodplanet eller öppen. Jag tycker det är rätt coolt att kolla tillbaka på sig själv såhär och faktiskt få se vad man har åstakommit :)







Kommentarer

Innan du kommenterar:
- Ja jag (Patricia) gör designer men det kostar en slant, läs mer HÄR!
- Inga elaka kommentarer!!! (vi har era IP-adresser!)


Postat av: Sandra SG

Hejsvejs, tänkte bara tipsa om en kul grej jag har på bloggen

läs & kommentera och du får chansen att synas i min header i en hel månad. Jag väljer månadens blogg ur mina kommentarer!

ha en bra kväll! :D

2012-06-26 @ 23:01:46
URL: http://saaandis.blogg.se
Postat av: Carolina - Beridare på stall Assla

Håller med dig. Dock orkar ju inte hästen jobba i korrekt form direkt, för den saknar ju bärighet. Så det tar ju ett tag att "öva fram" så den kommer på rätt lodplan. Och nu är ni ju där ;)

2012-06-27 @ 12:23:35
URL: http://asslatjejerna.se
Namn:
VIP?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: